keskiviikko 4. heinäkuuta 2018

Mitä raskausoireita mulla EI OLLUT ennen plussaa?

Piinapäivien kuluessa eteenpäin, mun päässä kasvoi lista "raskausoireista", joita mulla EI OLLUT. Olin sitten ihan varma, että en voi olla raskaana, kun ei ole sitä, tätä eikä tuota. Mullahan siis lopulta oli ennen plussaa vain väsymystä ja nälkää eikä se väsymyskään kaatanut päiväunille tai saanut nukahtamaan kesken tv:n katsomisen. Siksi ajattelinkin, että ehkä vain loman odotus on pistänyt väsyttämään tai muuten vaan nyt haukotuttaa. Rinnat oli toki myös arat, mutta ne on aina ennen menkkoja, ehkä ainoa uusi juttu eli se, että välillä myös nännit oli kosketusarat. Mutta siinäpä ne raskausoireet oikeastaan olivatkin, turvotusta oli yhtenä päivänä, mutta se on ihan normaalia ennen kuukautisia, joten sitä en laske.

Mitkä sitten oli ne oireet, joita niin kovasti odotin ja yritin tarkkailla, mutta joita mulla EI OLLUT ennen plussaa eikä oikein ole vielä ollut sen jälkeenkään:

1. Flunssa. Hedelmöittymisen jälkeen äidin puolustusjärjestelmä saa "viestin" olla hylkimättä hedelmöittynyttä munasolua, jotta se voisi kiinnittyä kohdun limakalvoon ja saisi myös jatkaa kehitystään siellä. Raskausaikana naisen vastustuskyky on joidenkin tutkimusten mukaan vain 70% normaalista. Ilmeisesti sen vuoksi monilla on flunssaa ennen plussaa tai sitten turvonneet limakalvot aiheuttavat tukkoista nenää ilman muita flunssan oireita. Mulla ei kyllä ollut flunssasta tietoakaan ja nenäkin oli tukossa vain yhtenä iltana ihan hetken aikaa kun olin käymässä nukkumaan. Niinpä olin sitten ihan varma, että ei flunssaa = ei raskaana.

2. Vessassa ravaaminen. Mä käyn aina monta kertaa vessassa työpäivän aikana eikä se muuttunut yhtään miksikään. Yöllä en käynyt vessassa ja päivällä en kokenut mitään "hirveää pissahätää yhtäkkiä, jolloin on pakko päästä vessaan". Tuntuu, että suurella osalla tää pissaamisrumba alkaa jo ennen plussaa tai heti plussan jälkeen, kun verimäärä kasvaa ja munuaiset joutuu tekemään enemmän töitä. Mutta mä en vieläkään ravaa vessassa (mun mies on tästä asiasta eri  mieltä, mutta mun teoria on, että nyt se vaan kiinnittää huomiota siihen kuinka usein mä käyn vessassa :D)

3. Palelu. Yhtenä päivänä paleli töissä, mutta se olisi voinut johtua vaan hyvästä ilmastoinnista. Mä olen useita kertoja palellut töissä, joten siinä ei ole mitään ihmeellistä. Kotona mulla oli enemmänkin kuuma kuin kylmä. Eikä mua palele vieläkään. Ihan normaalivaatteissa olen sisällä ja yleensä on vaan kuuma ja hiki. Tuota hikoilua on muuten ehkä vähän enemmän kuin ennen, onpa hehkeä raskausoire!

4. Metallinmaku suussa. Ei ollut. Ei niin mitään ihmeellistä makua. Ei maistunut rauta, saippua, metalli, karvas maku, suolainen tai yhtään mikään. Eikä maistu vieläkään.

5. Etova olo. Ei ollut kertaakaan etova olo piinapäivillä, vasta plussan jälkeen dpo16 oli lievää krapulaa muistuttavaa olotilaa, mutta meni aika pian ohi eikä ole sen jälkeen näkynyt.

6. Lämmön nousu. No okei, en voi tätä sanoa ihan varmaksi, koska en mittaile lämpöjä säännöllisesti. Mutta normaalisti mulla on kainalosta mitattuna lämpö 35.8. Ja tasan se sama lämpö oli sinä päivänä kun sain plussan ja alkuun se vähän huolettikin. Mutta ehkä lämpöjä voi tulkita vain jos niitä on oikeasti mitannut joka päivä samaan aikaan useamman viikon tai kuukauden ajan.

7. Jano. Ei janottanut yhtään normaalia enempää. Yksi päivä jopa huomasin, etten ollut juonut töissä vesipullostani juuri yhtään, vaikka yleensä litkin vettä pitkin päivää. Silloin mietin, että nyt en varmasti ainakaan ole raskaana, kun juon VÄHEMMÄN kuin ennen. Monilla janon tunnetta lisää kiihtynyt aineenvaihdunta, suun limakalvojen kuivuminen ja verimäärän lisääntyminen kehossa, mutta mulla tätä ei tapahtunut. Ainakaan vielä.

8. Turvotus. Moni valittaa turvotusta ennen ja jälkeen plussan, mutta mun mielestä turvotusta oli jopa vähemmän kuin yleensä ennen menkkoja. Yleensä mä nimittäin tiedän, että menkat alkaa 1-3 päivän päästä jos tulee yhtäkkiä halu alkaa dieetille kun on muka niiiiin läski. No, nyt tätä ei tullut. Eikä plussan jälkeenkään ole mitenkään ihmeemmin turvottanut, nytkin housut tuntuu jopa vähän löysiltä vatsan kohdalta!

9. Kohdun kasvukivut eli menkkakipua muistuttavat tuntemukset. Näitä oli paljon vähemmän kuin edellisessä negakierrossa, jossa lievät menkkapoltot alkoi jo dpo 11 ja sitten niitä oli melkein päivittäin. Tässä plussakierrossa mulla oli plussaa edeltävänä päivänä parin minuutin ajan sellainen yhtäkkinen poltto, että juoksi vessaan laittamaan siteen varmuuden vuoksi, mutta se loppui kuin seinään eikä sen jälkeen ollut enää juuri mitään. Plussapäivänä ja sen jälkeen on kyllä ollut päivittäin lieviä "menkkakipuja", vihlaisuja, nipistelyjä yms., mutta ei häiritsevästi.

10. Itkuherkkyys. No juu ei. Pidän itseäni jopa herkkänä ja saatan itkeä välillä helpostikin niin ilosta, liikutuksesta, surusta kuin pelostakin. Mutta ennen plussaa ei silmät kostunut kertaakaan, vaikka sitä niin odotin. Ja plussan jälkeenkin mies on ollut se, joka enemmän on liikutuksen kyyneleitä pyyhkinyt silmäkulmistaan kuin minä!

11. SE TUNNE. No ei todellakaan :D Nettipalstoja kun lukee niin monilla on ollut ennen plussaa "sellainen tunne" tai "aavistus", että on raskaana tai ihan vaan fiilis siitä, että oireet on jotenkin erilaisia kuin ennen. En kyllä tuntenut mitään tällaista, ehkä sitten plussaa edeltävänä perjantaina väsymys alkoi olla niin selvää, että mietin mahdollisuuksien raskauteen olevan 50-50. Mutta ei kyllä ollut mitään selvää "tunnetta" raskaudesta. Ihan yllätyksenä ne viivat siihen testiin pärähti!

Nyt siis menossa rv4+5 ja aika oireetonta on edelleen. Tietysti pelottaa, että se on huono merkki, mutta ehkä se pahoinvointi ja muutkin oireet ehtii vielä tulla. Joka tapauksesta olosta ei kyllä voisi päätellä, että on raskaana, siitä kertovat vain plussa testissä ja menkkojen puuttuminen. Toivottavasti tää lista tuo jollekin piinapäiviä kuluttaville toivoa jos näitä oireita ei itsestään löydä :) Joskushan ainoa oire voi olla oireettomuus!



4 kommenttia:

  1. Mun ainut oire oli jäätävä väsymys ja yht äkkkinen kunnon aleminen minkä pistin silloin menkkojen piikkiin ja kun sen testin tein vitsillä niin olihan se shokki kun plussa siihen pärähti. Joten niitä oireita ei näköjään kannata sen kummemin lueskella mitä pitäs olla ,kun näköjään niitä plussa oireita ei aina tule :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä! :D Eniten mua on ihmetyttänyt ettei oo tulleet nyt plussan jälkeenkään, jotenkin ajattelin että kyllä mä ainakin vessassa ravaisin pian plussan jälkeen mut ei! Hassua että toisilla tuntuu olevan ainakin kymmenen eri oiretta alusta saakka ja toisilla ei juuri mitään. Neuvolasta kyllä sanoivat että on ihan normaalia olla oireeton näillä viikoilla :)

      Poista
  2. Itselläni ei ollut minkäänlaisia oireita ennen plussaa, eikä oikeastaan mitään ennen 6 raskausviikkoa. Sen jälkeen onkin ollut jatkuva paha olo ja oksentelua joka vaan jatkuu edelleen ja nyt siis viikkoja kasassa 16! Onnellista odotusta sinulle. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että, tuo viikkoja kestävä oksentelu on kyllä varmasti pahimpia raskausoireita :/ Tsemppiä sinne ja toivotaan että alkaisi jo helpottaa :)

      Poista